Nakupovanie o objednávanie z Číny - Najčastejšie otázky


Stručný prehľad informácií a odpovede na najčastejšie otázky

Nakupovanie v Číne

  • Najčastejšie spôsoby nákupov z Číny sú prostredníctvom internetových obchodov (eshopov) alebo trhovísk.


Aký je rozdiel medzi internetovým obchodom a internetovým trhoviskom (trhom, tržnicou)?

  • Internetový obchod (napr. Banggood) Ide o klasický eshop s ponukou tovaru konkrétnej firmy.

  • Internetové trhovisko (napr. Aliexpress) Tovar tu predávajú rôzny predajcovia a tak na jednu položku nájdete desiatky až tisícky ponúk. Medzi ďalšie známe čínske trhoviská patrí aj Alibaba a DHgate. 


Prečo nakupovať v Číne?

  • V čínskych eshopoch a trhoviskách nájdeš množstvo tovaru za super nízke ceny a tak môžeš ušetriť nemalé peniaze. Oplatí sa nakupovať hlavne oblečenie, elektronika, veci do domácnosti, príslušenstvo k fotoaparátom, mobilom, doplnky do áut, bižutéria a mnoho ďalších vecí.


Ako nakupovať a objednávať tovar z Číny?

  • Aby ste mohli nakupovať v čínskych e-shopoch a trhoviskách potrebujete vlastniť platobnú kartu s povolenými internetovými platbami. Použiť môžete debetnú alebo kreditnú kartu Visa či MasterCard. Väčšina obchodov podporuje online platby internetovou peňaženkou PayPal. Dostupné bývajú aj iné spôsoby platby, prevodom na účet a podobne.
  • Návody pre objednávanie tovaru z jednotlivých eshopov nájdete v kategórii Obchody


Koľko stojí poštovné a ako dlho trvá kým mi príde zásielka z Číny?

  • Klasické zásielky sú väčšinou zadarmo, niekedy sa pripláca za doporučenú zásielku, ktorá je označená číslom a viete ju sledovať, čo sa pri klasickej zásielke bez podacieho čísla nedá. Dodanie je zvyčajne 15 - 30 dní, v ojedinelých prípadoch sa čaká aj viac. Zásielky sú najčastejšie posielané poštami China Post, Honkong Post alebo Singapore Post.
  • Expresné zásielky zvládnu dodanie za 3 - 10 dní, záleží od služby, najčastejšie EMS, DHL, FedEx, Ups, TNT. Ceny za expresné zásielky sa pohybujú v desiatkách eur, približne od 10 - 40 € za štandardné zásielky, teda nie nadrozmerné zásielky.


Na čo si dávať pozor pri objednávaní tovaru z Číny?

  • Internetový obchody a trhoviská fungujú rozdielne, preto ich popíšem samostatne

# Internetový obchod. Ako príklad uvediem Banggood

  • Pred objednávaním tovaru z menej známych eshopov skontroluj ich užívateľské hodnotenie a recenzie pomocou Google, prípadne na stránkach TrustPilot alebo ResellerRatings. Na stránke zadáte názov obchodu a vyhľadáte ho. 


  • Ďalej kontrolujte tiež hodnotenie produktu, jeho recenzie, fotky a videá od užívateľov ak to eshop dovoľuje. Nedá sa na to vždy spoľahnúť pretože hodnotenie a recenzie produktov na eshopoch môžu byť skreslené, kedže eshop si hodnotenia produktov spravuje vo vlastnej réžii a tak nemáte istotu či zlé hodnotenie produktu uverejnia. Navyše veľa eshopov motivuje svojich užívateľov tak, že pokiaľ napíšete kladnú recenziu, odmenia vás vernostnými bodmi.



# Internetové trhovisko. Ako príklad uvediem Aliexpress

  • Tovar tu predávajú rôzny predajcovia a tak na jednu položku nájdete desiatky až tisícky ponúk. Na trhoviskách môžu predávať aj podvodníci, ktorý majú nekvalitné služby alebo predávajú nekvalitný tovar. Preto vždy sledujte celkové hodnotenie predajcu "Seller's Feedback Score" a hodnotenie produktu "Feedback". Z vlastných skúseností môžem povadať, že objednávať od predajcu s hodnotením nižším ako 95% je lotéria.


  • Dôležité je skontrolovať aj aký čas pôsobí predajca na trhovisku a koľko obchodov vybavil. Obchodník z hodnotením 100% pôsobiaci na aliexpresse 1 mesiac, ktorý vybavil pár objednávok nie je zárukou že predajca ponúka kvalitné služby a tovar.



Musím za zásielky zaplatiť aj CLO a DPH?



Ako mám postupovať ak moju zásielku zadržali na colnici?

  • Objednali ste si niečo z Číny a prišiel vám list z colnice o zadržaní zásielky? Ak sa jedná o tovar neobchodného charakteru, zadržaný tovar si môžete vyzdvihnúť osobne na vyclievacom oddelení, kde máte uloženú zásielku. Jednoduchšie je napísať email na vyclievacie oddelenie.
  • Potrebujete doklad o nadobudnutí tovaru (faktúru), prípadne aj výpis z bankového účtu o zaplatení za tovar. Doklad o kúpe môžete stiahnuť alebo odfotiť z eshopu, kde ste tovar kúpili. V doklade musí byť uvedený názov tovaru prípadne aj popis a celková suma, ktorú ste zaplatili.
  • Napíšte email vyclievaciemu oddeleniu kde máte uloženú zásielku, email nájde v dopise o zadržaní zásielky, ktorý ste obdržali.
  • Do správy uveďte skladové číslo zásielky (nájdete v dopise) a telefonický kontakt na Vás. Pripojte prílohu, doklad o nadobudnutí tovaru a email odošlite.
  • Po colnom konaní vám bude zasielká doručená na adresu. Ak bude všetko v poriadku, zásielka príde bez doplatku. Ak vznikne colný dlh, vyrovnáte ho po prevzatí zásielky.
  • Viac informácii a kontakty na vycilievacie oddelenia nájdeš na financnasprava.sk



Ak máte ďalšie otázky ohľadne nakupovania z číny, napíšte komentár alebo ma kontaktujte

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

Kontaktný formulár

Meno

E-mail *

Správa *